De godmother november 2016

godmother

Het stuk

In de clan Carleani werd het hoofd van de familie “neergelegd” door de clan van “don Pietro”. Hierdoor komt zijn echtgenote aan het hoofd van de kleine maffiafamilie te staan. Zij wil dat het bloedvergieten en de vete stopt en wil daarom dat haar zoon Sonny Carleani trouwt met Isabella Rupo, de dochter van don Pietro, concurrent in de drugs business. Hierdoor is ook de opvolging verzekerd want Sonny is niet van de snuggerste! Maar Sonny ziet dat niet zitten want hij heeft al een lief, Eef.  Sonny krijgt de hulp van Angelo, capo van de Familie Carleani en RVA-ambtenaar Johnny Gielen, die “per toeval” in grote problemen komt. Dit en nog vele andere gebeurtenissen maken dat een en ander danig in het honderd loopt.

De auteur

Luuk Hoedemaekers over zichzelf

Ik schrijf vooral, maar niet uitsluitend, pittige kluchten en tragikluchten, een genre dat ik zelf gecreëerd heb. Tragikluchten zitten niet alleen boordevol kluchtige elementen, maar ze bevatten bovendien heel wat tragiek. Ze zijn altijd hilarisch, soms wat wrang. Theater met wortels dus.

Een mens kan zijn talenten en zijn beperkingen maar beter goed inschatten. Zelfonderschatting of zelfoverschatting leidt alleen maar tot miserie. Het aanvaarden van zijn beperkingen werkt trouwens bevrijdend. Zelfkennis is de beste zelfkennis. ‘Gnothi Seauton’ stond al boven de Apollotempel in Delphi, maar dan wel in schonere letters.

Een Neil Simon zal ik als auteur nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Dat kan ook niet. Een Hoedemaekers kan geen Simon worden. Een Hoedemaekers moet een Hoedemaekers blijven. En een goede Hoedemaekers worden, dat is mijn doel. Voorlopig lukt dat … soms.

‘De laatste tijd zeggen veel mensen dat dichters en toneelschrijvers als groep opmerkelijk ernstige symptomen van depressie en van andere affectieve stoornissen vertonen. De oorzaak moeten we wellicht zoeken in het feit dat ze schrijvers zijn geworden omdat hun bewustzijn in sterke mate beheerst wordt door entropie. Schrijven is dan een therapie die orde creëert in hun chaotische gevoelsleven. De creatie van een wereld van woorden waarin alles mogelijk is, waarin het bestaan van de onrustbarende werkelijkheid uit de geest is verbannen, is wellicht de enige manier waarop een schrijver flow kan ervaren. Maar net als elke andere flow-activiteit kan schrijven een verslaving worden: de schrijver wordt gedwongen zich aan een beperkt aantal ervaringen te wijden en kan op die manier veel andere gebeurtenissen in zijn leven negeren. Maar wanneer het schrijven wordt gebruikt om de ervaring onder controle te krijgen, en zolang het de geest niet domineert, is het een instrument dat eindeloos veel mogelijkheden biedt en de gebruiker daarvan intens genot schenkt.’

De regie

Karin De Lil over zichzelf

Zeer geëerd publiek, Ik voel me vereerd , als regisseur, mijn zegje te mogen doen, voor u, familie, vrienden, kennissen, buren, toneelliefhebbers van Kultuurkring Verenigd Liedekerke.

Tijdens het repetitieproces  bleef ik vol verwondering een evolutie meevolgen : hardwerkende arbeiders, ambtenaren, zelfstandigen, leraars, studenten –  thuis ook nog mama, papa, opa, oma – die ’s avonds transformeren in acteurs en actrices. De speelvreugde, het engagement, de dromen… ik kan alleen maar “chapeau” zeggen.

Voor de prestatie van spelers, techniekers, decorbouwers, figuranten, helpers : respect !

Wat een boeiende leuke hobby hebben wij toch ! Acteren is zowat het mooiste tijdverdrijf dat een mens kan doen. Het geeft je heel even de kans om weg te vluchten uit het dagelijks bestaan, om ons onder te dompelen in een andere leefwereld. Over mezelf  : niet meer zo jong, dus veel ervaring in het theater als acteur, regisseur, poppenspeler, stemgever, figurant in Films en Tv series, speler bij diverse toneelgezelschappen, regio medewerker Open Doek, jurylid bij toneeltornooien en academie (Aalst), sinds jaar en dag lid van verscheidene jury’s  in Aalst Carnaval.

“Amateurs is wat we allemaal zijn, we leven niet lang genoeg om iets anders te worden”

(Charlie Chaplin)

Cast

Angelo Diabolo Gigolo Rosso Johan Coignau
Dona Evita Chantal Keymolen
Sonny Carleani Elias Van den Broeck
Bruno Carleani (Nonno) Stephan Aerts
Johnny Gielen / M.B. Nick Bronselaer
Pietro Rupo Paul De Bisschop
Isabella Rupo Céline Erauw
Rita Creemers Nelly Ancaer
Kelsey Tielemans Erika Verbeiren
Eef  Van Gompel Silvy Rossignol
Zang: Stephan Aerts

Crew

Decorbouw O.L.V. Roger Schelfhout, Willem De Bruyn, Christian Cocu, Johnny De Luyck
Licht Willem De Bruyn, Erik De Backer
Geluid        Jan de Bisschop, Trixie Bronselaer
Rekwisieten Lieve De Lombaert
Grime        Inge De Bruyn, Sien D’Hoe
Reservaties Nicole Van Vreckem
Regieassistentie Ariane Ghijsbrecht
Regie Karin De Lil
Layout en druk MARKT15.be
Fotoreportage Jos De Loose
Ontwerp website Hermine De Block

Producties

← 2017          2015  →